Preventie

Preventie (het voorkomen van problemen), is in de tandartsenpraktijk vooral gericht op het voorkomen van gaatjes en tandvleesproblemen.

Periodieke controle. Om de problemen vroegtijdig te ontdekken en op te lossen adviseren we u bijvoorkeur 2 keer maar minimaal 1 keer per jaar de tandarts te bezoeken voor de periodieke controle. Tijdens de controle worden met enige regelmaat röntgenfoto’s (bite-wings) van uw kiezen gemaakt om op tijd gaatjes en andere problemen te ontdekken.

Naast een regelmatige controle van uw gebit blijft zelfzorg heel belangrijk.
Gaatjes
(tandbederf) in tanden en kiezen ontstaan door het overmatig consumeren van suikers en een slechte mondhygiëne. Ons advies is het aantal zoete eet/drank momenten tot maximaal 7 keer per dag te beperken. We adviseren u 2 keer per dag minimaal 2 minuten lang met fluoride houdende tandpasta uw tanden te poetsen en 1 keer per dag de ruimtes tussen de tanden en kiezen met flossdraad, tandenstokers of ragertjes te reinigen. Hierdoor houdt u ook uw tandvlees gezond.
Tanderosie
(het oplossen van het glazuur van uw tanden en kiezen) wordt veroorzaakt door het zuur in dranken, voedingsmiddelen en maagzuur. Slijtage van tanden en kiezen met uiteindelijk pijn is hiervan het gevolg. Beperk het gebruik van frisdrank en andere zuurhoudende dranken en voedingsmiddelen. Water, melk, koffie en thee (het liefst zonder suiker) kunt u zonder problemen drinken. Poets uw tanden niet direct na inname van zure dranken of voedingsmiddelen, maar wacht ongeveer 1 uur.
Roken
is slecht voor uw gebit. Het kan verkleuring van tanden, kiezen, vullingen en verder ontstoken tandvlees, ontstoken kaakbot, slechte adem en een slechte wondgenezing in de mond veroorzaken. Het vergroot de kans op mondkanker aanzienlijk. Roken verhoogt ook het risico op allerlei vormen van kanker, longaandoeningen, hart- en vaatziekten, maagzweren en de ziekte van Crohn.
Zorg voor het gebit van uw kind.
 Zorg voor maximaal 7 eet- en drinkmomenten per dag. Poets de tanden van uw kind vanaf het doorbreken van het eerste tandje met fluoride houdende tandpasta. Poets 2 maal per dag minimaal 2 minuten lang en poets tot het 10de levensjaar altijd na. Geef ’s avonds na het poetsen geen eten en drinken meer.