Ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees kent een lichte vorm namelijk gingivitis en een ernstige vorm geheten parodontitis.
Ontstoken tandvlees wordt veroorzaakt door bacteriën in tandplak. Tandplak (plakkerig, kleurloos of lichtgeel laagje) wordt iedere dag op onze tanden en kiezen gevormd en bestaat naast bacteriën o.a. uit voedselresten en speekseleiwitten. Als uw tandvlees rood, slap, gezwollen en tijdens poetsen bloedend is, betekent dit dat het ontstoken is.
Tandplak die langer op het tandoppervlak blijft kan verkalken tot tandsteen. De nieuwe tandplak kan zich nog sneller aan ruw tandsteen hechten.
Onbehandeld ontstoken tandvlees kan leiden tot parodontitis. Ontstoken tandvlees zwelt waardoor tandplak en tandsteen nu ook onder het tandvlees terecht kunnen komen. Hierdoor wordt de hechting van het tandvlees met de tand/kies en met het kaakbot beschadigd en kunnen bacteriën het kaakbot infecteren. Deze bacteriën breken het kaakbot af waardoor tanden/kiezen los in het kaakbot gaan zitten. Rondom de tanden/kiezen ontstaan diepe pockets (ruimtes tussen tanden/kiezen en tandvlees). Tenslotte zullen in een vergevorderd stadium de tanden/kiezen uitvallen. Parodontitis is een ernstige tandvleesontsteking waarbij ook kaakbot verdwijnt.

Naast erfelijke aanleg lopen ook rokers, suikerpatiënten, patiënten met psychische stress en patiënten op hogere leeftijd extra risico op deze aandoening.
Ontstoken tandvlees en parodontitis zijn te voorkomen en te behandelen. Professionele gebitsreiniging en mondhygiëne-instructie op u toegesneden, kan het verlies van tanden en kiezen voorkomen. Hiervoor zal de tandarts u verwijzen naar de mondhygiëniste in onze praktijk.